MUKADDIMAH

Mengingat hakikat hidup manusia adalah samantara, setatus manusia pula bertingkat-tingkat , setiap individu insan punya edia berbeza-beza , sikat hidup dan perilaku adalah sering dipengaruhi oleh lingkungan, apa yang didengar,difikir, dan dihitung oleh yang berfikir, apa yang dilihat, direnung ,dikira oleh pengira dan perancang.

Sebaliknya pula ada samantara individu, bahkan terbanyak dalam masyarakat bangsa kita hanyut, adanya mata tetapi kelabu walau dipakai kaca mata bertatap intan. Ada telinga,tetapi tuli walau dipasang sistem pendengaran termuden dan canggih. 

Masyarakat kita kalau dilihat dengan alat microskop dicangkiti suatu penyakit yang tak mudah diubati oleh sesamanya, tetapi terpesona dengan keadaan-keadaan baru yang mudah binasa.

Berdasarkan factor tersebut, PUSTAKA, PUSAKA, PERTIWI, PUTERA,dan PANTAS mencari satu titik sebagai suatu penemuan baru,maka dengan sepakat kata setuju menumbuh sebuah persatuan untuk 5 wilawat selatan dengan memberi nama “ Yayasan pusat penyelarasan Tadika selatan Thai” ringkasnya PERKASA.

Mudah-mudahan dapat menjadi penyambung untuk penyembuh penyakit-penyakit mata dan telinga yang boleh menggerakan fikiran masyarakat dan tunas-tunas baru agar dapat bergerak lidah-lidah dan birbir mereka baca apa yang ada di bumi dan yang ada di langit, dengan suatu alat penggerak yang dinamakan PERKASA.